
Bratz on amerikkalaisen yksityisomistuksessa olevan MGA Entertainment –yrityksen omistama muotinukkemerkki, jota alettiin valmistaa vuonna 2001. Nukkeja oli alunperin neljä: Cloe, Jade, Sasha ja Yasmin. Alkuperäiset Bratz –nuket kehitti Carter Bryant, joka oli aikaisemmin ollut Barbie –nukkeja tuottavalla yhdysvaltalaisella leluyhtiö Mattelilla töissä.
Bratz –nukkejen myynti aloitettiin toukokuussa 2001 Pohjois-Amerikassa. Myynti alkoi ensin hitaasti, mutta jouluna 2001 nukkejen myynti lähti kovaan nousuun. Sen jälkeen Bratz saavutti nopeasti suuren suosion, ja tuotemerkin ensimmäisenä viitenä vuotena nukkeja myytiin yhteensä noin 125 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.
Bratz –tuotemallistoa laajennettiin nopeasti suosion seurauksena. Nykyään mallisto sisältää alkuperäisten neljän Bratz –nuken lisäksi myös lukuisia muita nukkesarjoja kuten: Lil' Bratz, Bratz Boyz, Bratz Kidz, Bratz Babyz, Itsy Bitsy Bratz, Bratz Lil' Angelz, Be-Bratz ja Bratz Petz.
Suosituimmat ja alkuperäiset Bratz –nuket ovat teini-ikäisiä tyttönukkeja. Bratz Babyz nuket ovat vauvanukkeja ja Bratz Boyz ovat poikanukkeja. Bratz -nukeilla on paljon oheistuotteita, ja nykyään Bratz –tuotesarjasta löytyy myös lemmikkinukkeja, leikkihuonekaluja, leikkiautoja ja asusteita. Tuotemerkki sai myös oman tositelevisio-ohjelman vuonna 2008, kun Bratz Design Academy –niminen lastenohjelma sai ensi-iltansa amerikkalaisella kaapelikanavalla Nickelodeonilla. Sarjassa 9 –14 -vuotiaat tytöt kilpailevat vaatesuunnittelijoina. Voittaja pääsee suunnittelemaan Bratz –nukeille uuden vaatemalliston.
Bratz –nukeista on tehty myös kokopitkä elokuvateattereissakin pyörinyt elokuva, joka julkaistiin vuonna 2007. Myöhemmin Bratzeistä on julkaistu lukuisia muitakin elokuvia. Tuotemerkin alla on julkaistu myös tv-sarja, YouTube –kanava, musiikki cd-levyjä sekä videopelejä.
Nykyään MGA Entertainment myy Bratz –tuotteita yli miljardin euron edestä vuosittain. Bratz –tuotteita myydään ympäri maailmaa ja suuri osa tuotteista tuotetaan Kiinassa. Vuonna 2006 Bratzillä oli hallussaan jo 40% koko muotinukkemarkkina-alueesta. Vuonna 2010 Bratz aloitti tuotemerkin kymmenvuotisjuhlapäivät julkaisemalla kymmenen uutta Bratz –nukkea Cloen, Jaden, Sashan ja Yasminin rinnalle.
Bratz –nukkejen ominaispiirteitä ovat isot päät, huulet ja silmät, muhkea tukka, pieni nenä ja vartalo. Bratzien vaatteet ovat vartalonmyötäisiä ja kimaltelevia. Vaatteet ovat usein täynnä pieniä yksityiskohtia. Tavallisessa Bratz –nukkepakkauksessa on mukana nukke, vaihtovaatteet ja asusteita kuten laukku ja koruja. Neljällä alkuperäisellä nukella on kaikilla oma persoonansa. Yasminilla on luova vintage-tyyli, Cloelle taas kimalteleva prinsessa tyyli, Jadella upea omantakeinen tyyli ja Sashalla viimeisten trendien mukainen tyyli.
Barbie –nukkeja valmistava Mattel haastoi MGA Entertainmentin oikeuteen vuonna 2008, koska nukkejen luoja Carter Bryant oli ollut töissä Mattelilla aikaisemmin. Bratz –nukkejen myynti lopetettiin väliaikaisesti 2010 oikeuden päätöksellä. MGA Entertainment valitti päätöksestä ja korkeampi oikeus kumosi myöhemmin päätöksen. Bratzit tulivat uudelleen markkinoille heinäkuussa 2010 hieman uuden mallisina. Uuden Bratz –nuket olivat saaneet erilaisen meikin ja leveämmän lantion.
Bratz tv-sarjassa pääosissa ovat alkuperäiset nuket Cloe, Sasha, Jade ja Yasmin. Sarjassa piirroshahmot perustavat oman menestyksekkään lehden. Sarjassa esiintyy myös muita nukkevalikoiman hahmoja kuten kaksoisnuket Kirstee ja Kaycee. Sarjassa Bratz –fanit pääsevät tutustumaan nukkejen persooniin tarkemmin. Suomessa nukkeja myyvät kaikki hyvin varustetut lelukaupat ja tavaratalot. Bratz –nuket ovat eräitä suosituimmista tyttöjen leluista Suomen markkinoilla. Ne ovat suunnattu ala-asteikäisille tytöille, mutta niillä leikkivät usein myös alle kouluikäiset tytöt.