
Vain alennetut |
Coolshop lelut |
Eurotoys |
Lelufantti lelukauppa |
Nuket lienevät ihmiskunnan vanhimpia leluja. Jo varhaisimpien sivilisaatioiden ajalta on löydetty jäänteitä nukenkaltaisista leluista. Nykyajan lukuisista nukkemerkeistä tunnetuin on ehdottomasti Barbie. Barbie on todellinen klassikko, joka on ollut markkinoilla jo vuodesta 1959. Barbien esikuva oli saksalainen aikuista naista muistuttava nukke Bild Lilli, joka tuli markkinoille vuonna 1955. Se perustui Bild-lehden suosittuun sarjakuvaan jonka sankari oli Lilli, määrä- ja uratietoinen nuori nainen. Niinpä tämä nukke oli alunperin tarkoitettu aikuisille, mutta pian havaittiin, että myös lapset leikkivät sillä mielellään. Bild Lilli –nuken menestykseen vaikutti myös se, että sille saattoi ostaa uusia vaatteita erikseen, mikä ei muiden markkinoilla olleiden nukkemerkkien suhteen ollut mahdollista. Perinteiset nuket esittivät joko vauvaa tai pikkulasta, joten tässäkin suhteessa aikuista esittävä nukke oli suorastaan vallankumouksellinen.
Samaan aikaan USA:ssa muuan Ruth Handler seurasi tyttärensä leikkejä paperinukeilla. Hän huomasi että tyttö antoi mielellään aikuisten rooleja nukeilleen. Siitä Ruth sai ajatuksen suunnitella nukke, joka näyttäisi aikuiselta. Hän esitti idean aviomiehelleen Elliotille, joka sattui olemaan eräs Mattel-leluyhtiön perustajista. Elliot ei kuitenkaan tällaisesta tuotteesta innostunut, ja Mattel-yhtiön muu johto oli samaa mieltä. Mutta sitten Handlerien perhe matkusti Saksaan vuonna 1956, ja he näkivät siellä Bild Lilli –nuken. Nuken ilmeinen menestys Saksassa osoitti, että aikuisen näköinen nukke täytti selkeän markkinaraon, ja niinpä Elliot sai Mattel-yhtiön muun johdon muuttamaan mieltään aiheesta. Bild Lillin pohjalta suunniteltiin uusi vastaanvanlainen nukke, joka sai nimekseen Barbie Handlerien Barbara-tyttären mukaan. Barbie oli vallankumoksellinen lelu siitäkin syystä, että sen markkinoinnissa käytettiin laajalti televisiomainontaa. Täten Barbien edut muihin nukkeihin nähden, kuten vaihtovaatteiden suuri valikoima, voitiin havainnollisesti näyttää. Tämä oli ensimmäinen kerta kun televisiota käytettiin avuksi uuden lelun markkinoilletuomisessa. Barbiesta tulikin heti ensimmäisenä vuonna suuri menestys, ja tähän päivään mennessä väitetään, että nukkea on myyty jo yli miljardi kappaletta ympäri maailmaa.
Barbie-tuoteperheen peruslelu on tietenkin Barbie-nukke itse. Barbie sai jo 1960-luvulla rinnalleen ”poikakaverikseen” Ken-nuken. Niinikään Barbie-perheeseen kuuluu paljon ”sukulaisia” ja ”ystäviä.” Jälkimmäisiä suunniteltiin lähinnä USA:n markkinoille edustamaan eri etnisiä ryhmiä. Näin Barbie-tuoteperhettä on pyritty pitämään ajan tasalla myös asenteiden suhteen. Barbie-nukeista on kehitetty myös taruolentomalleja, kuten Barbie-merenneitoja.
Tärkein osa Barbie-leikkejä ovat vaatteet ja muut ”lisävarusteet”, joita Barbielle ja Kenille ja koko laajalle suvulle ja ystäväkunnalle voi hankkia. Barbie on kehittänyt esikuvansa filosofiaa edelleen: Barbie-nukeille on saatavilla useita eri ”työasuja,” ulottuen aina ralliautoilijan pukuun ja lentokapteenin univormuun. Näin Barbie on pyrkinyt osoittamaan, että naiset kykenevät samoihin vaativiinkin ammatteihin kuin miehetkin. Tietenkin tarjolla on myös iltapukuja ja paljon muita vapaa-ajan vaatteita Barbie-nukeille sekä Kenille.
Barbie-nukkekoti on luonnollisesti nykyaikainen unelmatalo, johon voi ostaa kaikenlaisia kalusteita. Näin perinteinen nukkekoti on saatettu ajan tasalle. Barbie-nukeille on saatavilla vaatteiden lisäksi myös erilaisia autoja, jotka ovat mukailtuja pienoismalleja tunnetuista autoista kuten Chevrolet Corvettesta tai Mercedes Benzin SL-sarjasta. Tämän lisäksi Barbie-nukeille voi myös ostaa erilaisia lemmikkejä, tutuista kissoista ja koirista aina seeproihin asti. Markkinoilla on myös suunnittelulehtiöitä, joiden avulla lapset voivat itse suunnitella Barbie-nukeille uusia vaatteita ja asusteita.